Ihan oikeesti Mielipiteitä politiikan katsomosta käsin.

Ministeri Berner haloo

Junaliikenne seisoi jälleen eilen tunti tolkulla. Syinä olivat onnettomuus ja laiteviat.  Silloin kun pyritään julkisen liikenteen kasvattamiseen ensimmäinen askel olisi sen taattu toimivuus. Kansantaloudelliset tappiot liikenteen toimimattomuudesta ylittävät vuosi tasolla kiky-sopimuksen hyödyt ja varmaankin myös nyt käynnissä olevien työtaistelujen haitat. Vaikka junaliikenteessä onkin monta toimijaa, niin viime kädessä valtakunnan liikenneverkosta vastuullinen on liikenneministeriö ja vastaava ministeri.

 

Odotan ministerin toimia. Ongelma ei ole enää vain tekninen, vaan siitä on tulossa monella tapaa poliittinen.  Junaliikenteen asiakkaat, ihmiset ja yritykset odottavat ministeri Berneriltä ulostulo, siitä missä aikataulussa liikenteen toimivuus turvataan ja taataan.  Nyt alkaa näyttää siltä, että on aivan turhaa vetää uusia ratoja, kun nykyisetkään eivät vedä.

 

Oletan, että junien kulun varmistaminen on monelle tärkeämpi arjen kysymys moni muu nyt esillä oleva.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Avaisitko hiukan logiikkaa, miten ministeri on vastuussa onnettomuudesta tai laitevioista?

Millaisin toimin ja millaisin kustannuksin taataan raideliikenne (tai liikenne ylipäätään), jossa ei tapahdu onnettomuuksia tai laitevikoja?

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman

Onnettomuuksille emme voi mitään. Sen sijaan se, että laitteissa on jatkuvasti vikaa lienee korjattavissa oleva asia ja siihen odotan toimia.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No kerro sitten samaan hengenvetoon, paljonko ne toimet saavat maksaa. Sitten voidaan ruveta tekemään hyöty-kustannusanalyysiä siitä, mihin ja paljonko niitä resursseja pitäisi kaataa.

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman Vastaus kommenttiin #6

Eiköhän se kuinka paljon saa maksaa ole poliitikkojen ratkaisuista kiinni. Ne ratkaisut arvioidaan myöhemmin äänestäjien toimesta.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Berner on ainoastaan kiinnostunut miten autoilijat saadaan maksamaan sen tulevaisuuden projektit.

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman

Kommenttiin tulisi liittää kommentoijan kuva.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä tässä blogissa olisi paljon enemmän karuselliaineista kuin professori Virenin asiaa tuntemattomassa rautatiekirjoituksessa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

VR:n infra kaipaisi miljardin. Sitä ei tule, edes pitkässä juoksussa. ennen kuin sakot toimimattomuudesta yksityisille toimijoille on tasolla, jota poliitikot ei voi kestää, eli tilanne vie ääniä, syö kannatusta.
Infra on silloin kuin sähkön siirtomaksut ja liikennöinti kuin sähkönergia, no ilman junayhtiön kilpailuttamismahdollisuutta, siis matkustajalle. Kun ratayhtiökin on pantu lihoiksi, osingot kulkee ja kuluttaja maksaa. Tätä uskon ministerin tavoittelevan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset