Ministeri Berner haloo
Junaliikenne seisoi jälleen eilen tunti tolkulla. Syinä olivat onnettomuus ja laiteviat. Silloin kun pyritään julkisen liikenteen kasvattamiseen ensimmäinen askel olisi sen taattu toimivuus. Kansantaloudelliset tappiot liikenteen toimimattomuudesta ylittävät vuosi tasolla kiky-sopimuksen hyödyt ja varmaankin myös nyt käynnissä olevien työtaistelujen haitat. Vaikka junaliikenteessä onkin monta toimijaa, niin viime kädessä valtakunnan liikenneverkosta vastuullinen on liikenneministeriö ja vastaava ministeri.
Odotan ministerin toimia. Ongelma ei ole enää vain tekninen, vaan siitä on tulossa monella tapaa poliittinen. Junaliikenteen asiakkaat, ihmiset ja yritykset odottavat ministeri Berneriltä ulostulo, siitä missä aikataulussa liikenteen toimivuus turvataan ja taataan. Nyt alkaa näyttää siltä, että on aivan turhaa vetää uusia ratoja, kun nykyisetkään eivät vedä.
Oletan, että junien kulun varmistaminen on monelle tärkeämpi arjen kysymys moni muu nyt esillä oleva.
Avaisitko hiukan logiikkaa, miten ministeri on vastuussa onnettomuudesta tai laitevioista?
Millaisin toimin ja millaisin kustannuksin taataan raideliikenne (tai liikenne ylipäätään), jossa ei tapahdu onnettomuuksia tai laitevikoja?
Ilmoita asiaton viesti
Onnettomuuksille emme voi mitään. Sen sijaan se, että laitteissa on jatkuvasti vikaa lienee korjattavissa oleva asia ja siihen odotan toimia.
Ilmoita asiaton viesti
No kerro sitten samaan hengenvetoon, paljonko ne toimet saavat maksaa. Sitten voidaan ruveta tekemään hyöty-kustannusanalyysiä siitä, mihin ja paljonko niitä resursseja pitäisi kaataa.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se kuinka paljon saa maksaa ole poliitikkojen ratkaisuista kiinni. Ne ratkaisut arvioidaan myöhemmin äänestäjien toimesta.
Ilmoita asiaton viesti
Berner on ainoastaan kiinnostunut miten autoilijat saadaan maksamaan sen tulevaisuuden projektit.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttiin tulisi liittää kommentoijan kuva.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tässä blogissa olisi paljon enemmän karuselliaineista kuin professori Virenin asiaa tuntemattomassa rautatiekirjoituksessa.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti