Sote on jo täällä
Sote on prosessi, jota ei voi enää peruttaa ja palauttaa sosiaali- ja terveydenhoidon rakenteita entiselleen. Muutosta on jo tapahtunut. Esim. eilen Järvenpään valtuusto päätti, ilman sen kummempaa kinastelua, siirtää sotensa kuntayhtymän hoidettavaksi. Kuntayhtymässä https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuntayhtymä kunnat, ainakin teoriassa määräävät, joten yksityistämistä pelkäävät saattavat ne hyväksyä. Tosiasiassa kuntayhtymät saattavat elellä ihan omaa elämäänsä kaukanakin peruskuntien poliittisesta päätöksenteosta. Saattaa myös olla kuntayhtymät joudutaan, jossain vaiheessa yhtiöittämään.
Valinnanvapaus kokeilujakin on menossa myös Keski-Uudellamaalla. Sivusta seuranneena en ole kuulut valituksia palveluista. Tarjonnan vähäisyys on ollut esillä. Yksityiset palvelut houkuttavat ainakin niitä, joiden työterveyspalvelun tarjoaa sama palvelujentarjoaja.
Jos ja kun sote saadaan eduskunnassa hyväksytyksi, sen hiominen jatkuu vielä pitkään. Sillä uudistus on, kuten kaikki suuret uudistukset, herättänyt siinä määrin muutosvastarintaa, että perästäkin päin joudutaan korjauksia tekemään niiltä osin kuin tarpeelliseksi havaitaan.
Paljon puhutaan säästöistä. Todelliset säästöt syntyvät, vain siten, että väestö kokonaishyvinvointi paranee uudistuksen takia. Se voidaan taasen arvioida vasta pitemmän ajan kuluttua. Aluksi syntyy varmasti kustannuksia eri käytäntöjen, järjestelmien ja palkkausten yhteensovittamisesta.
Alussa mainitsemani kuntayhtymän synty on osa soteen valmistumista, mutta tuskin puhtaaseen kunnan hoitamaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvellun palataan kävi eduskunnassa, miten vain. Moni kunta voisi soten kaaduttua tilanteeseen, jossa ainoa todellisuudessa olisi kaiken mahdollisen alan palvelun ulkoistaminen yksityisille yrityksille. Se lienee nyt eduskunnassa käsiteltävää vaihtoehtoa enemmän taloudellista riskiä sisältävä vaihtoehto.
Kaikki todelliset soteuudistuksen hyödyt karisevat ja jäljelle jää raadolliset syyt tämän ”uudistuksen” läpiviemiseksi:keskusta saisi himoitsemansa maakuntamallin omiin valtapyrkimyksiinsä ja kokkarit saisivat vastaavasti mahdollisuuden jakaa yhteiskunnan verorahat omille kamuilleen veroparatiiseihin.Sinisille jäisi tässä pelissä typerän idiootin rooli ja meille muille huonommat ja kalliimmat terveyspalvelut!
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta monen kuntapäättäjän, myös keskustalaisen, päätösvalta kapenee rajusti ja se voi johtaa kuntarakenteen tervehtymiseen.
Kun veronmaksajien raha tulee valtionkautta maakunnan säätelemänä, niin voitot jäänevät kohtuullisiksi. Varsinainen bisnes, jota voisi jemmata tulee muualta. Lisäksi veroparatiisien määrä on supistumassa suurelta osin EU:n ansiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Aikamoinen optimisti olet, jos uskot siihen, että sote tuo säästöjä väestön parantuvan terveystilanteen ansiosta. Tämä tässä ”uudistuksessa” on kaikkein epävarmin asia ja uskon, että sotella ei ole tähän minkäänlaista vaikutusta. Toinen todella höttöisellä pohjalla oleva ajatus on, että digitalisaatio toisi jotakin kustannussäästöä. Suomessa on tehty terveydenhuollon digitalisointia ainakin parikymmentä vuotta satojen miljoonien kustannuksella ja ainoa tulos on tämä nykyinen kökkö kanta.fi sivusto. Juuri muutama päivä sitten jouduin tutustumaan sen reseptinkirjoitus-osioon, joka on alihankkijalla teetetty todella huonosti toimiva, kaatuilee jatkuvasti ja uusasennus vaatii vanhan manuaalista poistoa, joka ei onnistu moneltakaan lääkäriltä.
Ilmoita asiaton viesti
Maakuntamalli on jokseenkin kaikkien puolueiden sotemallissa mukana. Painotuseroja on sitten niin maakuntien lukumäärissä kuin niille siirrettävissä tehtävissäkin. Tiukimmankin kepufoobikon kannattaisi siis hyljätä perusteettomana tuo teesinsä ”maakunnista kepujen saastaisena salaliittona valtansa sementoimiseksi”.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan puoluekokoukselle 08-10.06.2018 tehty minkäalaisia aloitteita sote- ja maakuntamallista. Jos on, silloin niistä äänestetään, ellei kokousaikataulun johdosta osa aloitteista siirry puoluevaltuustolle myöhemmin käsiteltäväksi.
https://www.kokoomus.fi/puoluekokous/
Aloitteet vastauksineen julkaistaan noilla sivuilla viimeistään 25.5.2018
P.s. Peruslakivaliokunnan lausunto julkistettaneen perjantaina.
Ilmoita asiaton viesti
SOTE on ollut täällä Kainuussa jo kauan (maakuntavaltuustoneen päivineen) ja hyvin toimii, aivan kuten Ahvenanmaalla ja Etelä-Karjalassa.
Ilmoita asiaton viesti
Valinnanvapaus vain on jäänyt uupumaan ja siitä säästöt. Palvelukodit on myyty kaikki Mehiläiselle, Esperille tai Attendolle jostain syystä. Lieneekö Kainuun Sote vaatinut liikaa kaikenmaaliman lomakkeita yrittäjille täyteltäviksi?
Ilmoita asiaton viesti
Se ero kuitenkin tuohon maakuntamalliin, että maakuntavaaleja ei järjestetä vaan jokaisesta kunnasta valitaan edustus valtuustoon ja hallitukseen kabinettipelillä, samoin kuin sote-valtuustoon ja -hallitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Häiritsee, että kovin moni yrittää nähdä hallituksen sote-uudistuksen vaihtoehtona kuntapohjaisen nykyjärjestelmän. Se lienee lähinnä taktikointia, jolla saadaan hallituksen esitykselle edes jonkinmoinen perustelu.
Nykyjärjestelmästä saataisiin hyvä jo pelkästään siirtämällä rahoitus valtiolle ja perustamalla hallinnointia varten keskusvirasto – Terveyshallitus. Mitään maakuntia ei tarvittaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Minua vuorostani häiritsee, että kovin moni ei vieläkään anna arvoa Kainuun, Ahvenanmaan ja Etelä-Karjalan käytännön kokemuksille ja säästöille.
Homma toimii siellä siis maakunnallisen kuntayhtymän pohjalta eikä vanhanaikaiselle ”kuntapohjoisella nykyjärjestelmällä”…
Ilmoita asiaton viesti
Maakunta- ja soteuudistus tarjoaa puitteet valtakunnallisesti yhtenäiselle toimintalinjalle. Aivan kuten Wilskman toteaa, sote on jo olemassa.
Nyt tosiaan pitäisi lähteä siitä, että hyväksytään lait. Niiden puitteissa lähdetään sitten viemään asioita eteenpäin. Jo hankittuja hyviä kokemuksia pitäisi tietenkin sitten käyttää toteutuksissa mallina.
Vaikuttaa tosiaan siltä, että jotkut nyt ovat keksineet Eksoten, kun siihen vedoten voi vaatia koko hommaa kuopattavaksi. Kainuun malli lienee liian kepuvetoinen, joten siitä ei oikein vassarien ja vihreiden keppihevoseksi ole.
Joten toivottavasti eduskunta hoitaa homman pois kuleksimasta, jotta päästään oikeasti töihin. Luotetaan siihen, että maakunnat sitten etsivät lain puitteissa itselleen parhaan tavan.
JK. Säästöjä syntyy jo pelkästään siitä, että päästään töihin jahnaamisen sijaan.
Ilmoita asiaton viesti
Juho: ”Kainuun malli lienee liian kepuvetoinen, joten siitä ei oikein vassarien ja vihreiden keppihevoseksi ole”.
Kainuun malli on hyvinkin selkeästi kepu-vassari-kokkarivetoinen. Kun Touko Aalto kävi Kainuussa kevättalvella, mies innostui valtavasti Kainuun kokemuksista ja kertoi siinä olevan valtakunnan Sote-malli.
Ilmoita asiaton viesti
Maakuntapohjainen hallinto ei suinkaan tarjoa valtakunnallisesti yhtenäistä toimintalinjaa. Vain rahoitus tapahtuisi yhtenäisellä periaatteella.
Huomaa myös, että säästöä syntyy sitä enemmän mitä pidemmälle hallituksen sote-uudistus saadaan venytettyä ja toivottavasti lopullisesti kuopattua.
Ilmoita asiaton viesti
#8 Ilmari
Tarkoittanet kuntayhtymää, jolle on määritelty rajat.
Maakuntahallintoa ei taida kuitenkaan olla hallituksen kaavailemassa muodossa?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitan Kainuun sote-kuntayhtymää, joka koostuu maakunnan kaikista kunnista, pikku-Puolankaa lukuunottamatta: Kajaani+Sotkamo+Kuhmo+Suomussalmi+Ristijärvi+Hyrynsalmi+Paltamo.
Ilmoita asiaton viesti
Saattaapa hyvinnii toimia, kun ei ole sitä kolmatta hallintoporrasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuntapohjaista ”nykyjärjestelmää” hiukan doupattuna käytetään kylläkin hallituksen esityksen vaihtoehtona, so keinona torpata se.
”Valtiojohtoinen” olisi kyllä melkoinen keikaus kuntien itsehallinnolle, mutta saattaisi, ehkä, toimiakin. Jos siis läpäisisi perustuslakivaliokunnan seulan.
Ilmoita asiaton viesti
Mainitset klassisen puolustusperustelun eli muutosvastarinnan:
”Sillä uudistus on, kuten kaikki suuret uudistukset, herättänyt siinä määrin muutosvastarintaa, että perästäkin päin joudutaan korjauksia tekemään niiltä osin kuin tarpeelliseksi havaitaan.”
On selvä, että aina yrityksissä ja myös politiikassa on olemassa joku määrä muutosvastarintaa, mutta sen taakse ei voi piiloutua.
Se muutosvastarinta nimittäin voimistuu ja kasvaa suureksi mikäli yrityksen johto tai tässä tapauksessa hallitus epäonnistuu osoittamaan uudistuksen hyödyt uskottavalla tavalla. Mikäli henkilöstö tai kansalaiset eivät usko niihin eivätkä perustelut sekä odotettavissa olevat hyödyt näytä todennäköisiltä ja perustelut ontuvat syntyy merkittävä muutosvastarinta. Se syntyy aidosta syystä ja johto ei ole tällöin onnistunut vakuuttamaan asiansa oikeutusta eikä lupausta paremmasta.
Tällöin johto, tässä tapauksessa hallitus, voi etsiä syytä peilistä. Se syy ei ole yleinen ”muutosvastarinta”.
Ilmoita asiaton viesti
Terveydenhuollon uudistamisen tulisikin edetä suorittamisen ja rakenteiden tehostamisesta ja pullonkaulojen purkamisesta. Ei hallintokoneistosta lähtöisin.
Nykyisellä mallilla halutaan kiivetä perse edellä puuhun ja hylätä ne hyvät uudistukset joita on jo saatu paikallisesti ja asiakaslähtöisesti kehitettyä.
Olen kouluttautunut ja toiminut pitkään suomalaisessa terveydenhuollossa. Taidan ottaa uuden suunnan sen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Maanpetoksillista touhua, niin kuin eu.hun liittyminen kuin omien sähköverkkojen myyminen ulkolaisille omistajille. Katakainen valtakunnan oikeuteen ja sipilä hallituksineen mihin nyt ovat maata viemässä.
Ilmoita asiaton viesti