*

Ihan oikeesti Mielipiteitä politiikan katsomosta käsin.

Kiinalaiset luopuivat biopolttoainehankkeesta

Kiinalaiset vetäytyivät Myllykosken ja Savonlinnan biopolttoainetehdashankkeista. Valtio on luvannut Myllykoskelle suunniteltuun bioetanolitehtaaseen 30 miljoonaa euroa energiatukea. Valtiontuen joka nyt vaarantuu kiinalaisten luovuttua suuruudesta saa kuvan, että sillä saataisiin Suomen huoltoasemille 1500 sähköautonlatauspaikkaa energia- ja ympäristöpoliittisena toimena. Tällaista toimeahan ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen on ehdottanut.

Kiinalaisten päätöksen taustoja en tiedä. Tarvittava rahankeruu sijoittajilta ei kuitenkaan onnistunut, Syynä voi olla uskon puute suhteessa biopolttoaineisiin. Jos näin on kiinalaiset eivät ole epäluulossaan aivan yksin.

Se mitä polttoainetta laajassa mitassa jatkossa käytetään, riippuu liikennevälineiden valmistajien päätöksistä ja ne päätökset tehdään isojen markkinoiden pohjalta. Henkilöautojen osalta sähkö tuntuu todennäköisimmältä vaihtoehdolta.

On varsin mahdollista, jopa todennäköistä, että kaikki nyt meillä esillä olleet biotalous ennen kaikkea bioenergiahankkeet eivät toteudu, Väkisin biopolttoaineita ei tule kuluttajille tuputtaa, vaikka energiamuodon suosimisella voisi olla lyhyt aikaisesti myös positiivisia vaikutuksia. Kaikkein vähiten sitä tulisi tehdä poliittisista syistä. Ehkä hallituksen kannattaisi tehdä jonkilainen välitarkastelu tuettaviksi päätettyjen kärkihankkeiden suhteen.

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9726364

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Aika jännittävää, että nationalisti eli meikäläinen kääntyy tässä kysymyksessä federalistiksi tai peräti globalistiksi. Luonto- ja luonnonvara-asioissa on hyvä harjoittaa maailmanlaajuista koordinointia, koska kyseessä ovat jo kriittisesti vaarantuneet resurssit. Erityisesti luonnon biodiversiteetti on jo vakavasti ja maailmanlaajuisesti uhattuna. Biopolttoaineet tai muut matalan jalostusasteen biotuotteet on parasta valmistaa siellä, missä raaka-aine kasvaa tehokkaimmin ja haitat ympäristölle ja biodiversiteetille ovat vähäisimmät. Korkeintaan jonkun havusellun suhteen Suomi voi ajatella toimivansa suurimittakaavaisena välituotteen valmistajana, koska vastaavilla ominaisuuksilla olevaa sellua ei voida tuottaa lämpimissä maissa (tai ehkä voitaisiin, jos haluttaisiin?).

Hallituksen kaavailemat ylimitoitukset bio- eli metsätalouden suhteen ovat ilmiselvää kepulaista politiikkaa, jossa maanomistajille pyritään saamaan suurin mahdollinen hyöty. Mukana on toki kokoomukselaista ja perussuomalaista piittaamattomuutta ympäristökysymyksistä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kutsun hallituksen linjaa bioenergiapokeriksi, jossa liian paljon on yhden kortin varassa. Ollaan EU:n hiilinieluasioista mitä mieltä vaan niin, joka tapauksessa lopullinen päätös on vielä epäselvä ja sisältää riskejä.

Tämä yhdistettynä siihen, että biopolttoaineiden kannattavuus on kyseenalainen, tekee jo tehdyistä ja suunnitelluista panostuksista riskialttiita.

Kova on hinku palauttaa Suomi elämään metsästä, mutta riskien hajautus olisi paikallaan. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka paljon hallituksen linja on näkynyt esim tekes- ja investointituissa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ymmärrän kiinalaisia. Suomen yritysilmapiiri on huono ja yrittäjävihamielinen.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Miten niin, kansainvälisten tutkimusten mukaan väittämäsi ei pidä paikkaansa. Kyllähän tuollekin luvattiin 30 miljoonaa tukea. Kauanko menee kunnes se on veroilla saatu takaisin?

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Onneksi Suomesta löytyi sen verran järkeä, että ei lähdetty kiinalaisten vedätykseen. Tarkoisushan oli selkeästi saada hankkeelle EU:n tukea ja tietysti Suomen valtiolta kaikki mahdolliset yritystuet. Olisiko lopulta saatu aikaan oikeaa tuotantoa, siitä ei ota selvää Erkkikään.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Meillä "tupataan jo väkisin" bensan sekaan 5 - 10 % biopolttoainetta eli etanolia eikä kukaan sitä taida enää edes ajatella. Mitä jos tuo tehtäisiinkin kotimaassa ei tuotaisi ulkomailta sokeriruo'osta tai maissista tehtynä.

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman

Kotimaista etanolipolttoainetta valmistetaan jo nyt biojätteistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset